مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
۱ نفر

پیش بینی کارشناسان برای دمای بسیار بالا در فصل تابستان تا حد زیادی محقق شده است. گرمای شدید می‌تواند تهدیدی بزرگ برای شبکه برق باشد. علاوه این دمای بالا نیز می تواند یک خطر جدی برای سلامتی به ویژه برای افراد مسن باشد.

گرمازدگی

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: در هوای گرم سالمندان کمتر قادر به تنظیم تغییرات در دمای بدن و محیط هستند. این ویژگی آن‌ها را بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر کم آبی، گرمازدگی و همچنین تغییرات فشار خون، گرفتگی عضلات و سرگیجه قرار می‌دهد.

در این مطلب به چند راهکار برای خنک نگهداشتن بدن اشاره می‌کنیم که اگر در شرایط گرمای خطرناکی قرار گرفتید، شاید یکی از این ترفندهای غیر متعارف بتواند به شما کمک کند.

۱- نقاطی که نبض‌تان می‌زند را خنک کنید: پارچه‌های سرد یا کمپرس یخ را روی نقاط نبض خود بمالید. مانند مچ دست، گردن و شقیقه‌های شما. این مساله می‌تواند باعث سردتر شدن خون شود، با گردش خون‌ سرد، بدن شما می‌تواند به سرعت خنک شود.

۲- ملافه‌های خود را فریز کنید: روبالشی و ملحفه های خود را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. کیسه را چند دقیقه در فریزر خود قرار دهید. این می‌تواند به شما کمک کند در شب های گرم سریعتر و راحت تر بخوابید.

۳- جوراب برنج منجمد: یک جوراب را با برنج پر کنید، آن را ببندید و منجمد کنید. از آنجایی که برنج برای مدت طولانی سرما را نگه می‌دارد، یک کیسه یخ مؤثر و انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کند. آن را روی مچ پا، مچ دست و گردن خود بمالید.

۴- گیاهان را به خانه خود اضافه کنید: تعرق در گیاهان باعث آزاد شدن رطوبت در هوا می‌شود. این کار هوا را به طور طبیعی خنک می‌کند. گیاه سوسن جمله گیاهانی است که می‌تواند هوا را تصفیه کند و به آن احساس خنکی و طراوت بدهد.

۵- طراوت نعنایی: از محصولات حاوی نعنا استفاده کنید. نعنا گیرنده‌های سرما را در پوست شما تحریک می کند. که به شما احساس خنکی می دهد.

۶- ژل خنک کننده: چند قطره روغن نعناع را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. آن را در یخچال قرار دهید. ژل را روی پوست خود بمالید تا اثر خنک‌کنندگی داشته باشد. این ژل باعث آبرسانی و تسکین پوست خواهد شد.

۷ - آبرسانی به بدن: گیاهان خنک‌کننده مانند نعناع یا خیار را در آب قرار دهید. این افزودنی‌ها آب شما را با طراوت تر می‌کنند. هنگامی که آن را می نوشید، اثر خنک‌کنندگی را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

بهترین نوشیدنی برای گرمازدگی ؛ چای هم خنک‌کننده است اما...

چه خطراتی در تابستان سلامتی شما را تهدید می‌کنند؟

۸ –ورقه‌های نازک لمینت روی پنجره بکشید: آن‌ها انرژی خورشیدی را منعکس می‌کنند و مانع از ورود اشعه ماوراء بنفش(UV) به خانه شما می‌شوند. این ورقه‌های رنگی نازک می‌توانند خانه شما را در تابستان خنک تر نگه دارند. فقط به خاطر داشته باشید که هنگام سرد شدن هوا در پاییز آن‌ها را بردارید.

۹ - پارچه‌های گردن، مچ بند و بند خیس: پارچه‌های گردن و مچ بند را در آب سرد خیس کنید و بپوشید. گردن و مچ دست شما دارای رگ‌های خونی زیادی نزدیک به سطح هستند. بنابراین، خنک کردن این نواحی می تواند به کاهش دمای کلی بدن شما کمک کند.

۱۰ - با تنقلات خود را خنک کنید: حتما غذاهای خنک‌کننده مورد علاقه خود را تهیه کنید. یخ‌های طعم دار و بستنی برای تابستان گرم ایده آل هستند. شما همچنین می‌توانید غذاهای یخ زده خود را درست کنید. یک کیسه از برش‌های میوه مورد علاقه خود را فریز کنید. مانند هندوانه، آناناس، لیمو و انگور. غذاهای با محتوای آب بالا را انتخاب کنید. از جمله آب نارگیل و خیار.

۱۱ - وعده‌های غذایی کوچکتر بخورید: هنگامی که وعده‌های غذایی بزرگ می‌خورید، بدن شما باید برای هضم آن‌ها باید سخت کار کند. این کار بدن شما را گرم می‌کند. برای جلوگیری از احساس گرما بعد از خوردن غذا، غذای تابستانی خود را به وعده‌های غذایی کوچک‌تر تقسیم کنید و آن‌ را در طول روز بیشتر بخورید.

۱۲ - بخور تا بدنت عرق کند: چرا در آب و هوای گرم غذاهای تند می‌خورند؟ زیرا این خوراکی‌ها باعث افزایش دمای داخلی بدن و تعریق می‌شوند که تبخیر شده و بدن را خنک می‌کند. غذاهای تند و چای داغ را در برنامه غذایی تابستانی خود بگنجانید.

منبع: ۴ پاتریوتز

کد خبر 868938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha